Przykladowy konspekt zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu rozwijania pojęć matematycznych przeprowadzony w grupie dzieci 4, 5 - letnich.
TEMAT: WYPRAWA Z BABCIĄ I DZIADKIEM DO ZACZAROWANEGO ZAMKU.
GRUPA: 4, 5 - latki
CELE OGOLNE: 1. Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie dostępnym dzieciom, 2. Klasyfikowanie przedmiotów wg kształtu, koloru, wielkości, 3. Rozwijanie operacji myślowych (analiza, synteza, porównywanie).
CELE OPERACYJNE - DZIECKO: - dostrzega różnice i podobieństwa w obserwowanych przedmiotach, - klasyfikuje przedmioty na podstawie wybranych cech, - posługuje się liczebnikami głównymi od 1 do 5, - umie przeliczyć przedmioty w dostępnym zakresie.
METODA: - zabawowo – zadaniowa.
FORMA: - indywidualna, - zbiorowa (praca z całą grupą).
LITERATURA: - Przedszkole pełne ciekawych zdarzeń – scenariusze zajęć z dziećmi w przedszkolu pod redakcją Z. Bojanowskiej, - Z. Bogdanowicz: Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli.
POMOCE: 4 listy, skakanki, figury geometryczne, papierowe kwiaty i kamienie, pluszowy piesek, drewniany kufer, złota skrzyneczka z cukierkami, pianin, magnetofon, taśma z muzyką
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Powitanie piosenką „Wszyscy są”
Wszyscy są, witam was, zaczynamy – już czas. Jestem ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy.
2. Nauczycielka opowiada dzieciom o Krzysiu, który z babcią i dziadkiem wyruszył na poszukiwanie swojego pieska, który zgubił się w zaczarowanym zamku. Zamku strzeże czarownik, który powiedział, że odda pieska, jeśli chłopiec z dziadkami rozwiążą trzy zadania. Każde zadanie znajduje się w zaczarowanej komnacie. Nauczycielka mówi dzieciom, że razem z Krzysiem, jego babcią i dziadkiem będą rozwiązywać zadania.
3. Dzieci razem z nauczycielką udają się na salę gimnastyczną, która podzielona jest skakankami na cztery części – komnaty. Wszyscy wchodzą do pierwszej części, czyli do pierwszej komnaty i znajdują list, który czyta nauczycielka:
„ Jesteście w KOMNACIE KWIATÓW, w której znajdują się kwiaty o różnych kolorach i ksztaltach.. Wasze zadanie polega na podzieleniu kwiatów wg koloru. Jeśli wykonacie to zadanie dobrze, to możecie przejść do drugiej komnaty”
Dzieci oglądają kwiaty i dzielą je wg koloru. Nauczycielka sprawdza poprawność wykonania. Po wykonaniu zadania dzieci w rytm muzyki z kasety wykonują taniec z kwiatami. 4. Dzieci z nauczycielką przechodzą do drugiej komnaty , znajdują list ktory czyta nauczycielka:
„Znajdujecie się w KOMNACIE KAMIENI, aby ją opuścić należy odnaleźć wszystkie kamienie i odpowiednio je ułożyć, a wtedy po nich będziecie mogli przejść do następnej komnaty”
Dzieci szukają schowanych kamieni i układają je wg wielkości od najmniejszego do największego lub odwrotnie.
5. Przejście do trzeciej komnaty. Nauczycielka czyta kolejny list:
„ Brawo! Trafiliście do trzeciej zaczarowanej komnaty – KOMNATY FIGUR GEOMETRYCZNYCH i macie do wykonania ostatnie zadanie. Musicie pozbierać wszystkie figury geometryczne i włożyć do odpowiednich pojemników (każdy z nich oznaczony jest jedną figurą). Następnie spróbujcie nazwać figury i policzcie ile ich jest w każdym pojemniku”
Dzieci zbierają figury geometryczne i klasyfikują według kształtu. Następnie nazywają figury i przeliczają w każdym pojemniku w zakresie od 1 do 5. Zabawa taneczna „Kółko graniaste”
6. Po wykonaniu ostatniego zadania dzieci z nauczycielką idą do czwartej komnaty, w której znajduje się drewniany kufer. Otwarcie kufra, w którym jest piesek Krzysia ( pluszowa zabawka), list i mała złota skrzyneczka. Nauczycielka czyta list:
„Serdecznie Wam gratuluję. Jesteście bardzo dzielni i mądrzy, ponieważ rozwiązaliście wszystkie moje zadania i dotarliście do SZCZĘŚLIWEJ KOMNATY, w które czeka na Was niespodzianka: piesek Krzysia i zaczarowane pastylki (cukierki) w złotej skrzynce, które spełniają marzenia. Podpisano: Czarodziej”
Dzieci zjadają cukierki i tańczą „Taniec radości „ przy akompaniamencie pianina.
OPRACOWAŁA: Izabela Adamiak
|